Leguma care costă mai puțin de 1 leu și care ar putea reduce riscul de cancer cu până la 15%

Google Split

Morcovii ar putea reduce riscul de cancer cu până la 15%, potrivit unor cercetări. Află ce spun specialiștii despre beneficiile acestei legume și cum este recomandat să o consumi.

Morcovii se numără printre cele mai consumate legume din lume, însă beneficiile lor merg dincolo de aportul de vitamine. Potrivit unor cercetări recente, consumul regulat de morcovi ar putea fi asociat cu un risc mai redus de apariție a cancerului. Specialiștii explică ce substanțe conțin și cum este recomandat să fie consumați pentru a profita de toate proprietățile lor.

Leguma care ar putea reduce riscul de cancer cu până la 15%

Fie că sunt consumați cruzi, în salate, sucuri sau alături de preparatele principale, morcovii sunt printre cele mai apreciate legume. Pe lângă faptul că sunt accesibili și ușor de inclus în alimentație, aceștia furnizează numeroși nutrienți importanți pentru organism.

Morcovii sunt o sursă importantă de carotenoizi, compuși pe care organismul îi transformă în vitamina A. „Puteți obține vitamina A și din carne, dar dacă urmați o dietă vegetariană sau nu consumați carne în mod regulat, este important să mâncați cât mai mulți morcovi”, explică dr. Kirsten Brandt, lector universitar în nutriție umană și membră a Human Nutrition Research Centre din cadrul Universității Newcastle, care studiază beneficiile morcovilor pentru sănătate de aproximativ 25 de ani.

Citește și: Se pot mânca frunzele de morcovi? Răspunsul nu este cel la care te aștepți

Vitamina A și luteina susțin sănătatea organismului

Vitamina A contribuie la funcționarea normală a sistemului imunitar și la menținerea sănătății ochilor. În același timp, luteina, care se găsește în cantități mai mari în morcovii galbeni, poate contribui la protejarea vederii odată cu înaintarea în vârstă.

„Aveți nevoie de un anumit nivel de carotenoizi, precum luteina, care se găsește în cantități mai mari în morcovii galbeni. Dacă nu consumați deloc luteină o perioadă foarte lungă, acest lucru vă poate afecta vederea, însă nu este nevoie de o cantitate mare pentru a beneficia de efectele sale”, spune dr. Brandt.

Studiu: consumul regulat de morcovi ar putea fi asociat cu un risc mai mic de cancer

Morcovii sunt de mult timp asociați cu un risc mai redus de apariție a unor forme de cancer. Un studiu publicat în 2023 de echipa coordonată de dr. Kirsten Brandt a arătat că persoanele care consumau aproximativ 300 de grame de morcovi pe săptămână prezentau, în medie, un risc cu 15% mai mic de a dezvolta cancer.

Potrivit cercetătorilor, efectul protector nu pare să fie dat de carotenoizi, ci de compuși naturali numiți poliacetilene, care contribuie la reglarea inflamației și la protejarea celulelor.

„Oamenii tind să creadă că carotenoizii ajută la prevenirea cancerului, însă se pare că poliacetilenele sunt cele responsabile. Dacă o persoană are multe carotenoide în piele și în sânge, este un semn că a consumat morcovi, dar asta nu înseamnă că aceste substanțe produc direct efectul. Știm însă că poliacetilenele funcționează, deoarece le-am studiat separat de morcovi și au același efect anticancerigen”, explică dr. Brandt.

Este important de menționat că studiul arată o asociere între consumul de morcovi și un risc mai redus de cancer și nu demonstrează că morcovii, singuri, previn apariția bolii.

Morcovii susțin digestia și sănătatea intestinului

Pe lângă vitamine și antioxidanți, morcovii conțin și o cantitate importantă de fibre. Acestea contribuie la funcționarea normală a digestiei, hrănesc bacteriile benefice din intestin și oferă senzația de sațietate pentru mai mult timp. „Fibrele au un rol foarte important în susținerea microbiomului intestinal”, explică nutriționistul Jenna Hope.

Pot proteja și pielea

Carotenoizii se acumulează și la nivelul pielii, unde pot oferi o anumită protecție împotriva efectelor razelor solare.

„Există indicii că aceștia pot fi benefici pentru persoanele cu piele sensibilă, predispuse la arsuri solare. Este aproape ca o loțiune de protecție naturală, deoarece carotenoizii absorb o parte din razele soarelui înainte ca acestea să afecteze pielea”, spune dr. Brandt. Totuși, specialiștii subliniază că morcovii nu înlocuiesc crema cu factor de protecție solară.

Contează și culoarea morcovilor?

Morcovii portocalii nu sunt singura opțiune sănătoasă. Morcovii galbeni conțin mai multă luteină, iar cei mov sunt bogați în antocianine, compuși aflați în atenția cercetătorilor pentru posibilele beneficii asupra sănătății inimii.

„Sincer, impresia noastră este că majoritatea morcovilor, indiferent de culoare, au, în linii mari, aceleași beneficii pentru sănătate”, afirmă dr. Brandt.

Cum este recomandat să fie consumați

Specialiștii recomandă ca morcovii să fie bine spălați, dar să fie consumați cu tot cu coajă, deoarece o parte importantă din fibre se găsește chiar la exterior. De asemenea, asocierea lor cu grăsimi sănătoase, precum uleiul de măsline, humusul sau tahini, poate îmbunătăți absorbția carotenoizilor.

„Îi puteți găti cu puțin ulei de măsline, îi puteți servi cu humus sau îi puteți stropi cu tahini. Acest lucru ajută la absorbția carotenului și vă permite să beneficiați de toate efectele sale pozitive”, recomandă Jenna Hope.

În plus, modul de preparare influențează și valoarea nutritivă. Morcovii gătiți facilitează absorbția vitaminei A, în timp ce morcovii cruzi păstrează o cantitate mai mare de vitamina C. Din acest motiv, specialiștii recomandă includerea ambelor variante într-o alimentație echilibrată.

Sursa: express.co.uk

Sursa foto: Shutterstock

source

Lasă un comentariu

error: Content is protected !!